31 maart/1 april: Kamagurka’s iPadperformance


Het Stedelijk Museum biedt ook tijdens Temporary Stedelijk 2 een gevarieerd publieksprogramma met performances, lezingen, filmavonden, evenementen en een nieuwe reeks Do It!-avonden.
‘Move It!’ op 31 maart verkent de relatie tussen mobiele technologie, het museum en hedendaagse kunst, met als middelpunt een 24-uurs iPad-performance van beeldend kunstenaar Kamagurka.

Mobiele technologie heeft het gezicht van de hedendaagse kunst drastisch veranderd. Veel kunstenaars en kunstinstellingen gebruiken smartphones, iPads en andere mobiele media om nieuwe manieren van tentoonstellen te verkennen.  Hoe verandert de baanbrekende technologie voor mobiele applicaties zowel de productie van kunst als de manier waarop we moderne en hedendaagse kunst beleven?

24-uurs iPad-performance van Kamagurka
Het hoofdevenement van Move It! is een 24 uur durende performance van Kamagurka, die daarmee fysiek uiting geeft aan het thema van de avond. Donderdag 31 maart begint hij om 12 uur op een iPad te werken, in een naast het auditorium gelegen ruimte die dienst doet als atelier. De werken worden direct afgedrukt, opgespannen en opgehangen in dezelfde zaal, zodat het publiek getuige kan zijn van een gestaag groeiende tentoonstelling. Vrijdag 1 april vlak voor 12 uur zal Kamagurka de gemaakte prints publiekelijk vernietigen met een grote tuinshredder. De volgende dag publiceert NRC een groot deel van de werken in een speciale bijlage, als vergankelijk overblijfsel van de performance. De snippers worden vervolgens verbrand in de tuin van het Nationaal Glasmuseum in Leerdam en verdeeld over acht door Kamagurka ontworpen urnen die vanaf 16 april onderdeel zijn van het kunstproject Het Transparante Lichaam. Zo krijgt het werk steeds in andere vorm een nieuw leven.

Multitalent Kamagurka (artiestennaam van Luc Zeebroek, geboren 1956) is bekend van zijn cartoons voor vele (inter)nationale media, waaronder NRC, Vrij Nederland, HP/De Tijd en HUMO, zijn radio- en tv-programma’s, toneelstukken en stripboeken. Als beeldend kunstenaar, geschoold aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Gent, had hij tentoonstellingen in het Stedelijk Museum (in 2002, op uitnodiging van Rudi Fuchs), Museum Jan van der Togt, Amstelveen (2010) en in diverse Belgische galeries en musea.

Transformatie
Door in deze performance zonder vooropgesteld plan en onafgebroken te werken, brengt Kamagurka zichzelf in een creatieve flow – een voortzetting van eerdere experimenten, waarbij hij een jaar lang elke dag een groot werk schilderde, of elke 2 minuten een nieuw werk, later nog verkort tot één minuut. Het proces is hierbij belangrijker dan het eindresultaat, en met de vernietiging van de werken wordt uiteindelijk de materie losgelaten – elementen die overeenkomsten vertonen met het boeddhisme. De performance gaat ook over transformatie: van immaterieel idee naar een digitale weergave op de iPad, naar materialisatie door te printen op papier, vervolgens het shredden en verbranden. Kamagurka roept met de performance allerlei vragen op over tijd, vergankelijkheid, de eeuwigheidswaarde van kunst, materie versus transformatie, en mobiliteit en onthechting. Is kunst alleen waar te nemen op een museumwand of ook op een iPad? Wat blijft er over van een performance? En wat kunnen (of moeten) kunstenaars en musea met mobiele en vergankelijke praktijken als iPad en internet?

Het publiek kan de performance op de voet volgen: donderdag 31 maart is tot 24 uur het gehele museum geopend, na middernacht alleen de begane grond, waar Kamagurka werkt. Move It! en de performance zijn gratis toegankelijk, op vertoon van entreebewijs museum.

Programma Move It!-avond in auditorium: lezingen, presentaties en interviews

19.30 uur welkom door Hein Wils (projectmanager ARtours, Stedelijk Museum, Amsterdam)
19.35 uur introductie door Margriet Schavemaker (Hoofd Collecties en Onderzoek, Stedelijk Museum, Amsterdam)
19.45 uur Future Vision, door Maarten Lens-Fitzgerald (directeur, LAYAR, Amsterdam)
20.00 uur lezing door Loic Tallon (Pocket-Proof, Londen en Parijs, expert op het gebied van mobiele technologie) over de geschiedenis en toekomst van mobiele technologie in relatie tot de hedendaagse kunst en musea
20.20 uur State of the AR(t), door Sander Veenhof (kunstenaar, Amsterdam) over geplande artistieke AR-projecten (augmented reality) op smartphones (zoals de augmented layering van de Biënnale in Venetië) en toekomstige ontwikkelingen op dit gebied
20.30 uur interview met Kamagurka (kunstenaar, Gent) over zijn liefde voor de iPad door Els Ottenhof (zakelijk directeur, Cobra Museum, Amstelveen)
20.45 uur opening Stedelijk AR(t), het nieuwe AR-project van het Stedelijk Museum dat gemaakt is door Willem de Ridder (kunstenaar, Amsterdam)
21.00 uur einde lezingen.

Presentaties in het Temporary Café:

21.00 uur verschillende kunstenaars laten hun mobiele mediakunstwerken en -projecten zien in diverse ruimtes in het Stedelijk Museum:
Spacial Sound Sculpture
V2’s Palm Top Theater
Paradiso Phone Expo
Lancel and Maat: Tele-trust
Flitser.org
FrustratAR door Sander Veenhof
Stedelijk AR(t) project door Willem de Ridder
Stedelijk AR(t) project (improved version) door Jan Rothuizen

24.00 uur einde programma. De begane grond van het museum blijft de hele nacht geopend voor de iPad-performance van Kamagurka.

Move It! is gratis toegankelijk, op vertoon van entreebewijs van het museum.
Reserveren is noodzakelijk, en kan via reservations@stedelijk.nl.

Advertenties

Over hanvanwel
Alles voor de kunst. De kunst van het kijken, schilderen, schrijven, creëren, genieten, bedenken en maken. De kunst van het je eeuwig verbazen. Maar ook de kunst van het rouwen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: