Kunstpraat 1.04.2013: het meesterschap van Nikolai Maistorov


Vandaag gaat in mijn Galerie in Bussum de expositie ‘Quatre Mains’ van Kamagurka (en enkele van zijn collega’s/vrienden) van start. Het is de eerste expositie in de galerie. Het zou dus logisch zijn als ik nu een Kamabespreking zou houden. Maar tegelijk iets teveel voor eigen parochie. Bovendien komt u toch wel, dat weet ik zeker, want het is een bijzondere expositie – vooral voor diegenen die hem kennen van zijn theaterwerk en zijn cartoons voor NRC H. We zijn nog altijd een hokjesland – bij de voorbereiding merkte ik dat het voor veel mensen niet te vatten is dat iemand kundig is in meer dan een hokje. Het goede nieuws is: dat kan echt. De schilderijen van Kamagurka mogen dan best herleidbaar zijn tot de hand van de cartoonist, het zijn wel ongelooflijk oorspronkelijke werken.

foto

Meestal op aangenaam groot formaat en vol drama, verwijzingen en voorzien van dat typisch Belgische ‘surrealisme’. Of hoe je het ook wilt noemen. In België doen zijn schilderijen goede zaken. In Nederland moet dat nog op gang komen. Ondanks dat het Stedelijk Museum Amsterdam tot twee keer toe hem alle ruimte gaf en hij binnen niet al te lange tijd een performance in het Cobra zal geven.

Vorig jaar was ik met Kamagurka betrokken bij een omvangrijk project: de Kruiswegstatiën. Tot veler verbijstering schilderde hij 12 van de 15 statiën op een onnavolgbare manier, waaruit op zijn minst fascinatie spreekt voor het Lijdensverhaal (en de verlossing). Afgelopen vrijdag werden in Maastricht alle, intussen 13, Kruiswegstatiën in een indrukwekkende processie door de stad gedragen.

0167837maistorov_n

Bij het voorbereiden van dit eerste ‘Kunststukje’ los van Galeries.nl kwam ik Nikolai Maistorov tegen met een soortgelijke religieuze tentoonstelling in Epe. Bij de voorstellingen die waren voorzien van allerlei religieuze verwijzingen kwam ik ook dit werk tegen. Godzijgedankt zonder titel. En zo te zien niet direct geassocieerd met een reli-insteek. Maar verder: zo bijzonder. Zoveel vakmanschap. Ik heb vaak discussies daarover. Waaraan herken je vakmanschap? Bestaan daar normen voor?

Nee, natuurlijk. Maar het is wel voelbaar.

Wat onderscheidt de ene schilder van de andere? Waarom is een werk van de ene schilder oppervlakkig en van de ander doorleefd, gelaagd, op het organische af? Ik denk dat het te maken heeft met een mengeling van techniek, afzien, vertwijfeling, ontkenning. Die uiteindelijk resulteert in een eigen handschrift, een eigen beeld- en vormtaal. Het fascinerende is dat er uiteraard niet een taal is. Je kunt hooguit als kijker van de ene beeldtaal gelukkiger worden dan van de andere.

Dit kind met hobbeldinges in kooi maakt me ontzettend gelukkig. Door de techniek, door het gekozen ‘drama’, door de expressie op beide gezichten, door het ‘onmogelijke’ van de situatie die tegelijk weer wel ‘mogelijk’ is.

Dat is wat me fascineert in de beeldende kunst: de ware meester is een mengeling van  zoveel – van techniek, van vertelkunst, van dramatiek, van oorspronkelijkheid (misschien zijn er wel meer hoor). Intuïtief loop ik altijd dit rijtje af – en maar zelden kan ik elk onderdeel afvinken.

Advertenties

Over hanvanwel
Alles voor de kunst. De kunst van het kijken, schilderen, schrijven, creëren, genieten, bedenken en maken. De kunst van het je eeuwig verbazen. Maar ook de kunst van het rouwen.

One Response to Kunstpraat 1.04.2013: het meesterschap van Nikolai Maistorov

  1. marjolijn jager says:

    Reactie van Marjolijn Jager, Galerie en Beeldentuin De Queeste in Heerde:
    Wat een boeiende reactie.
    Wij zijn zelf enorm geboeid (en) geraakt door deze kunstenaar, inmiddels door dit gevoel van verwantschap bevriend.
    De expositie in de Grote Kerk in Epe (niet in Ede) is niet bedoeld als religieuze expositie; wij kregen de gelegenheid vanuit de kerk om in Epe een deel van de cyclus Genesis van Nikolai Maistorov te exposeren. Zie: http://galeriedequeeste.nl/nieuws/cyclus-genesis-van-nikolai-maistorov-in-grote-kerk-epe_90.html.
    De totale cyclus bestaat uit 28 hoofdstukken: 28 grote schilderijen (2 x 3 mrt) en totaal 250 kleinere werken, potlood, o.i. inkt, aquarel, pastel, kleine acryl.
    Zie http://www.maistorov.com. en http://www.galeriedequeeste.nl.
    Deze cyclus is 2 jr geleden in Sofia, Bulgarije, voor het eerst geëxposeerd onder enorme belangstelling; de hele kunstwereld stond daar op zijn kop. In Nederland proberen wij een plek te vinden waar wij de hele cyclus kunnen tonen?, als iemand suggesties heeft?,heel graag.
    Met vriendelijke groet en misschien tot ziens bij de expositie in Epe of bij ons in de galerie.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: