Kunstpraat 6 augustus 2013: Piers Secunda’s ‘Taliban Relief’


Het is wat het is. Niet meer, niet minder. Het is: de opening naar niet meer leven (nooit meer slapen). Het is: niet minder dan niets. Het is raadsel & intrige – geïsoleerd van zijn context. Bullet-Hole-001 Het is de afdruk van een kogelinslag. Oké, kogelinslag. Dus? Het is niet een inslag uit een laboratorium om bijvoorbeeld de kracht ervan te bestuderen. Het is de herinnering aan een anonieme actie: hit & run. Als je dat weet, krijgt de afdruk al meer betekenis. Aha, het is een echt kogelgat. Wow, van een mafia-afrekening? Uit een achtervolging? Niks daarvan. De kogel werd afgeschoten in Kabul. Door een Talibanstrijder. Bij een aanslag. Dat maakt hem ineens levensgevaarlijk. Bedreigend. Want een stuk willekeuriger en tegelijk ideologischer dan gebruikt in een afrekening. ‘Gelukkig’ is dit een afdruk – het schot is dus niet meer dodelijk. Maar ook niet minder beangstigend – nu je weet wat het is.
Piers Secunda, de Engelse beeldend kunstenaar, is al langer geobsedeerd door kogelinslagen. Voor de serie Taliban Relief reisde hij naar Kabul om daar afdrukken te maken van kogelinslagen die hij vervolgens in Londen uitwerkte. Er is een filmpje van hem te zien, waarin hij in Kabul de was aanbrengt om later de afdrukken mee te maken. Het is een van de meest maatschappelijk betrokken kunstprojecten die ik ken. Beangstigend, vervreemdend en tegelijk indrukwekkend.

Taliban-Reliefs-003

Omdat je weet ‘uit welke richting de kogel kwam’. Omdat elke inslag een aanslag is. Omdat je weet en waarschijnlijk ook voelt, dat deze inslagen speciaal zijn – behalve geladen kruit ook met haat en religieus fanatisme dat hier ondenkbaar is (ongeveer vijf eeuwen geleden was dat wel anders, maar we zijn sindsdien blijkbaar veranderd).
Met zijn Taliban Reliefs brengt Piers dat fanatieke geweld behoorlijk dichtbij. Maakt het tastbaarder dan welke krantenfoto ook. Ik vind het behoorlijk indrukwekkend – al besef ik dat ik dat vind omdat ik het verhaal erbij krijg. Was het een ander verhaal, bijvoorbeeld ‘dit zijn de kogelgaten van kogels die werden afgevuurd door de politie om een paar overvallers tot stoppen te dwingen’ – dan speelt zich in mijn hoofd een omgekeerde reactie af. Dan vullen de inslagen zich met bewondering, met nieuwsgierigheid, met een gevoel van orde en recht. Het kost geen moeite om deze inslagen te begrijpen en indien nodig te verdedigen.
Dan besef ik hoe merkwaardig de perspectieflijn eigenlijk loopt. Vanuit hun gezichtspunt zijn deze Talibankogelgaten niet meer dan incidenten op weg naar een hoger doel, gerechtvaardigd vanuit dat hogere doel. Helemaal in orde. Ik vermoed dat Piers Secunda ook of misschien zelfs vooral dat wil benadrukken. Het: elk verhaal heeft twee kanten.

Je kunt het zien in KUUB, Utrecht t/m 29/9

Piers in Kabul:  http://www.pierssecunda.com/film-01.html

Advertenties

Over hanvanwel
Alles voor de kunst. De kunst van het kijken, schilderen, schrijven, creëren, genieten, bedenken en maken. De kunst van het je eeuwig verbazen. Maar ook de kunst van het rouwen.

One Response to Kunstpraat 6 augustus 2013: Piers Secunda’s ‘Taliban Relief’

  1. Chiel Jasperse says:

    Woorden schieten te kort….kunst met een grote K, absoluut. Dit blijft mij wel even bezighouden denk ik.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: